معرفی گروه فقهی حکمرانی فضای مجازی

گروه حکمرانی فضای مجازی مناط با هدف پردازش فقهی مسائل حاکمیتی با بهره‌مندی توأمان از کارشناسان مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) و اساتید سطوح عالی و همچنین حلقه‌های طلبگی، به شکل‌دهی فرایندهای موضوع‌شناسی و حکم‌شناسی مسائل فضای مجازی می‌پردازد.ارائه راه‌حل‌های عینی به مراجع سیاست‌گذار به واسطه فعال کردن ظرفیت‌های فقه و همچنین تولید ادبیات و روش‌شناسی در مساله‌پژوهی فقهی از جمله مهمترین ثمرات مساعی اساتید و محققین محترم در گروه حکمرانی فضای مجازی است.بر اساس یکی از مدل‌های توصیف فضای سایبر می‌توان مجموعه مسائل این حوزه را در سه سطح طبقه‌بندی کردِ؛ سطح فنی-زیرساختی و امنیت شبکه، خدمات پایه کاربردی و نظام‌های اجتماعی ملی، و نظام‌های اجتماعی بین‌المللی.پس از ایجاد سطح فنی-زیرساختی و تامین امنیت شبکه، با ورود کاربران و توسعه تعاملات آنها بر بستر شکبه، نظام‌های اجتماعی شکل می‌گیرد. در سطحی بالاتر با توجه به تهدیدات و فرصت‌های شبکه در سطح بین‌الملل مجموعه‌ای از مسائل پیرامون امنیت، دفاع و قلمرو فضای مجازی کشور شکل می‌گیرد.در هر یکی از سطوح مذکور مسائلی کلیدی وجود دارد که نیازمند بررسی فقهی و ارائه پیشنهادهای سیاستی به مراجع ذی‌ربط است. از میان مسائلی که هر کدام از یکی از این سطوح سربرآورده چهار مسئله کلان در دستور کار گروه فضای مجازی مناط قرار گرفت:
حریم خصوصی کاربران: حقوق و تکالیف کاربران، سکوها و دولتارائه چارچوبی برای تبیین حریم خصوصی و تعیین حقوق مادی و معنوی فرد، پلتفرم و حاکمیت در فضای مجازی و مشخص کردن تکالیف مرتبط با حقوق افراد.
مسئولیت مدنی و کیفری سکوها، کاربران و دولت در فضای مجازیمشخص کردن ضمانت شرعی و مسئولیت مدنی در افعال خسارت‌بار در فضای مجازی و به صورت خاص در مورد پلتفرم‌ها برای بازیگران حقیقی و حقوقی.
داده: مالیت، مالکیت، تصرف و حکمرانی دادهارائه چارچوبی برای تعیین مالیت و ملکیت دادهّ‌های تولید شده در فضای مجازی قبل و بعد از تجمیع و همچنین تعیین دایره تصرفات مشروع حاکمیت و سکوها در این داده‌ها.
قلمرو و مرز در فضای مجازییافتن توصیفی برای استقلال و قلمرو سرزمینی حاکمیت در فضای مجازی جهانی و سلب تهدیدهایی که به وسیله شبکه جهانی اینترنت متوجه حاکمیت و مردم می‌شود.
هر یک از مسائل توسط حلقه‌ای از اساتید سطوح عالی و با مشارکت هسته خط مشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام مورد پردازش قرار می‌گیرد. نتایج این بررسی‌ها به مرور توسط مناط منتشر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید