ماهیت داده و مالکیت آن

با توجه به توسعه فضای سایبر در هر لحظه داده‌های فراوانی توسط کاربران تولید می‌شود که در سکوهای اینترنتی جمع‌آوری، پردازش و ذخیره می‌شود. در این میان چالش‌های مهمی درباره حق کاربران نسبت به این داده‌ها، دامنه جواز استفاده سکوها از آنها و همچنین جواز تصرفات حاکمیت در آنها وجود دارد.در این کلیپ حجت الاسلام رستمی چارچوبی را برای پردازش این مسئله ارائه کرده و به چهار پرسش اصلی در این زمینه پرداخته‌اند. در طرف مقابل حجت الاسلام توسلی دیدگاه‌های ایشان را با توجه به رویکرد متفاوتی که نسبت به مسئله دارند مورد بررسی و نقد قرار داده‌اند.
در قسمت اول برای روشن شدن مالکیت سکو و کاربر نسبت به داده‌های منفرد لازم است مالیت تکداده‌ها قبل از تجمیع بررسی شود. به این معنا که آیا داده‌ّهای منفرد یا تکداده که توسط کاربر تولید می‌شود مالیت دارند؟
در قسمت دوم این سوال بررسی می‌شود که مالک تکداده‌ها آیا کاربران هستند و یا اینکه این داده‌های منفرد قبل از تجمیع نمی‌توانند ملک شخصی اعم از حقیقی و حقوقی باشند؟
در قسمت سوم این سوال مطرح می‌شود که منافع حاصل از تجمیع داده‌ها و پردازش آنها متعلق به کیست؟ به این معنا که آیا سکو که عامل پردازش داده است مالک داده تحلیل شده نیز به حساب می‌آید؛ و یا اینکه کاربر علی‌رغم اینکه داده‌های وی اکنون در الگوریتم‌های تحلیل سکو وارد شده‌اند همچنان به نوعی می‌تواند مالک آنها باشد؟
در قسمت چهارم به این سوال می‌پردازیم که حق تصرف در داده‌های تجمیع شده از آن کیست؟ به عبارت دقیق‌تر آیا تصرف سکو در داده‌ها به عنوان اولی مطلق بوده و حاکمیت تنها از طریق عناوین ثانویه می‌تواند آنرا محدود کند؛ یا اینکه حاکمیت به عنوان اولی مجاز است محدودیت‌هایی را در استفاده از داده‌های تجمع‌شده اعمال کند؟

دیدگاهتان را بنویسید