مناط

گزارش عملکرد دوساله مجموعه مناط

نشست هم اندیشی اساتید معظم جهت شروع دوره جدید فعالیتی اندیشکده مناط در مدرسه صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) برگزار شد و در این نشست گزارشی از فعالیت های مناط توسط حضرت استاد برکتین به محضر اساتید ارائه شد؛ سپس استاد مسعود فیاضی ضمن بیان اهداف مناط، به توضیح سیر حرکت مجموعه، از طرح پرسش تا رسیدن به پاسخ مسائل منتخب پرداختند.

حضرت استاد برکتین در ابتدای فرمایشات خود با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی از حوزه علمیه به بیان هدف نهایی مناط پرداختند و فرمودند:

 این مجموعه تحت عنوان مناط، واقعاً بی ادعا و اسس علی‌التقوا بناگذاری شد تا اساتید معزز و فضلای عزیزی که بحمدلله دارای طهارت باطنی و فضل و کمال هستند در بستر این مجموعه به حل مسائل نظام بپردازند، که با زحمات خود شما عزیزان در قالب مصاحبه‌ها، تالیفات، و… این توفیق حاصل شد که در زمینه حل مسائل نظام اسلامی قدم‌هایی برداشته شود.

ایشان گزارش فعالیت های مناط را به دو بخشِ قبل از شیوع بیماری کرونا و دوران شیوع بیماری کرونا تقسیم کردند و در توضیح بخش فعالیت های قبل از شروع بیماری کرونا استاد برکتین بیان داشتند:

قبل از شیوع بیماری کرونا پرونده‌هایی با محوریت برگزاری نشست‌های علمی در موضوعات مبنایی فقه حکومتی تولید شده است.

این فعالیت ها در بخش تولید محتوای رسانه‌ای در قالب‌های متنوع گزارشات علمی، کلیپ‌های موضوعی، عکس‌نوشت و … در پایگاه اینترنتی و کانال‌های شبکه اجتماعی مناط منتشر شده است.

پرونده‌های مربوط به این دوره عبارت است از:

  • ماهیت شناسی فقه نظام
  • مبانی فقه نظام ساز در اندیشه امام و رهبری
  • نقش فقاهت در گام دوم انقلاب اسلامی (ویژه سالگرد صدور بیانیه گام با ارائه اساتید و طلاب در کرسی آزاداندیشی طلبگی)

 ایشان در بیان فعالیت های مناط در دوران شیوع بیماری کرونا فرمودند:

 در دوران شیوع بیماری کرونا اگرچه نشست‌های علمی تعطیل شد اما فعالیت‌های مجموعه تعطیل نشد و تولید پرونده‌های مسئله‌محور در دستور کار قرار گرفت که مسائل آنها بر اساس نیازهای دستگاه‌های نظام (از جمله مرکز پژهشهای مجلس و …) مورد انتخاب قرار می‌گرفت.

حضرت استاد برکتین در توضیح روند بررسی پرونده‌های مسأله محور بیان داشتند:

هر کدام از این پرونده‌ها از شروع تا پایان چهار مرحله‌ی کلی را می­گذرانده است:

  • مرحله اول: استخراج نظام مسائل فقهی آن موضوع و قواعد فقهی و اصولی مرتبط با مسئله
  • مرحله دوم: پاسخ دهی اساتید به آن مسائل در قالب مقاله، مصاحبه و غیره
  • مرحله سوم: بررسی و ارزیابی پاسخ ها در شورای علمیپ
  • مرحله چهارم: تولید محصولات علمی و رسانه ای

ایشان پرونده‌های تولیدی این مرحله را به نحو ذیل معرفی فرمودند:

  • پرونده اول به بررسی «چالش‌های فقهی کرونا» اختصاص یافت بود که مهمترین چالش‌های بررسی‌شده در این پرونده عبارت است از:
    • مفهوم شناسی کرونا در سه ساحت بیمار؛ کادر درمان؛ حاکمیت
    • تعارض اقتصاد و سلامت
    • امنیت ملی و مباحث مربوط به جنگ بیولوژیک
    • قواعد مربوط به مسئله مثل قاعده احسان و فروعات این قاعده
    • قرنطینه و تحدید آزادی های اجتماعی
    • شخصیت حقیقی و حقوقی در بحث ضمان
  • پرونده دوم: فقه و جرم اجتماعی
  • پرونده سوم: اقتصاد اسلامی؛ چیستی، هستی و روش. این پرونده ناظر به شبهه‌ای که در دوره‌ای طرح شده بود (اسلام نظام اقتصادی نداشته و فقط احکام اقتصادی دارد) تدوین گشت.
  • پرونده چهارم: الزامات فقهی واکسیناسیون کرونا. این پرونده به صورت مفصل مورد بررسی قرار گرفت و از محضر اساتید متعددی بهره برد. نظام مسائل این پرونده در چهار عرصه: تولید واکسن، خرید واکسن، مصرف واکسن و متولی تزریق واکسن استخراج شد. در این پرونده ویژه‌نامه‌ای تولید شد که مورد توجه بسیاری از مراکز علمی من‌جمله برخی از جوامع علمی نجف قرار گرفت.

ایشان در پایان فرمایشات خود افزودند:

مناط مجموعه‌ای از اساتید و فضلا خواهد بود که با سلیقه‌های مختلف در حیطه و زیر چتر نظام انقلابی و ولائی و با مشارکت هر چه بیشتر اعزه فعالیت‌های خود را پیش خواهد برد.

در این جریان سعی شده است تا بستر زلال و نابی بدون ادعا ایجاد شود تا ان‌شاء‌الله خروجی آن قدم صدقی باشد در حل مسائل نظام و تربیت طلابی که در آینده در این بستر خادم نظام و انقلاب باشند.

 

مطالب مرتبط