اقتصاد اسلامی؛ معنا، امکان و روش

اقتصاد اسلامی شاید مهمترین عرصه‌ای باشد که مناقشات اسلامی سازی آن از بعد نظری فراتر رفته و به جهت نیاز فوری حاکمیت به عرصه عمل وارد شده است. در سالهای اخیر منکران وجود اقتصاد اسلامی دلایل متعددی را برای ادعای خود مطرح کرده‌‌اند که دال مرکزی آن تجربی بودن و استقلال اقتصاد از زمینه‌های ایدئولوژیک و دینی می‌باشد. این جریان در حوزه علمیه نیز طرفدارانی دارد که اشکالات خود را بیشتر بر عدم ظرفیت فقه در ایجاد علوم انسانی و ساکت بودن منابع نسبت به احکام نظامات نوین متمرکز کرده‌اند.

«مناط» در ویژه‌نامه تصویری زیر، ضمن گفتگو با دو تن از اساتید صاحب‌نظر حوزه علمیه به پاسخ‌های ایجابی مطرح شده در امکان اقتصاد اسلامی و روش تحقق آن می‌پردازد.
‌‌حجت‌الاسلام و المسلمین حسن آقانظری شاهرودی، از اساتید صاحب نظر در حوزه اقتصاد اسلامی، پس از تحصیل در حوزه و استفاده از محضر اساتید مبرز، به درجه اجتهاد نائل گردید و از پایان‌نامه خود با موضوع قاعده حیازت دفاع کرد. او علاوه بر تحقیق و فعالیت‌‌های علمی، معاونت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را در کارنامه دارد. وی پس از مرحوم حجت‌الاسلام حائری با حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب به جهت دارا بودن نصاب علمی مطلوب و شایستگی اخلاقی و مدیریتی، به ریاست مؤسسه‌ دائره المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت (علیهم‌السلام) منصوب گردید. از جمله آثار وی در زمینه اقتصاد اسلامی می‌توان به: «نظریه پردازی در اقتصاد اسلامى»، «مبانی فقهی اقتصادى»، «بخش عمومی در اقتصاد اسلامى»، «توزیع در آمد در اقتصاد اسلامى»، «پول در اقتصاد اسلامى» و … اشاره کرد.

‌‌حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی، استاد تمام فلسفه و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، تحصیلات حوزوی خود را از محضر اساتیدی همچون حضرات آیات: ناصر مکارم شیرازی، حسین وحید خراسانی و جعفر سبحانی فراگرفت. وی تحصیلات آکادمیک را در مقطع دکترای فلسفه تطبیقی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره به اتمام رساند و در کنار پژوهش‌‌های متعدد، به تدریس در حوزه و دانشگاه پرداخت. «روش نظریه‌پردازی اسلامی در علوم انسانی»، «روش شناسی علوم انسانی اسلامی» و «مبانی علوم انسانی اسلامی» از جمله تالیفات ایشان است.

می‌توانید خلاصه نظرات این دو استاد حوزه و دانشگاه را در کلیپ زیر مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید