فقه نماز در نگاه امام محمد غزالی
امام محمد غزالی، نماز را نه تنها فریضهای ظاهری، بلکه پلی میان عبد و معبود میدانست. او در احیاء علوم الدین مینویسد که نماز، جامع همهی عبادات است؛ زیرا در آن، ذکرِ زبان، خضوعِ بدن، و حضورِ قلب در یکجا جمع میشود. غزالی میگوید: فقیهان به ظاهر نماز پرداختهاند؛ به طهارت، رکوع، سجود و قرائت. اما حقیقت نماز، در باطن آن است: حضور قلب، خشوع و قصد قربت. به تعبیر او، هر که نماز گزارد و دلش در بازار و اندیشهاش در دنیا باشد، چون کسی است که بدنش در محراب است و دلش در گمراهی. در فقه نماز، نیت شرط آغاز است و خشوع شرط بقا. هر رکوعی بیخضوع، و هر سجدهای بیمحبت، تنها تقلید حرکت فرشتگان است، نه همراهی با آنان. امام غزالی میفرماید: «چون بنده در نماز به تکبیر گوید، باید دنیا را پشت سر گذارد؛ که “الله اکبر” یعنی خدا بزرگتر از آن است که دل